«باید توجه داشت که جهت حصول یک توافق، دو طرف(به طور خاص ایران و آمریکا) باید به یک توافق اتمی متوازن دست پیدا کنند که تا حدی وجهه هر دو طرف را در موضوعات حساس حفظ کند. این مساله در نوع خود کاملا مهم است زیرا در قالب آن، وقوع هرگونه تغییری در جزئیات می تواند به پیچیده شدنِ معادله دستیابی به یک توافق و انجام مذاکرات بیشتر تا زمانی که مسائل مهم و اساسی حل شوند، ختم شود».
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: توافق صورت گرفته ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تأکید رهبر معظم انقلاب بر عدم تخطی از این قانون است.
سازمان انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اساساً هیچ‌گونه دوربین نظارتی برای ثبت و ضبط فعالیت‌ها و در راستای توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرکز غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن (نطنز) فعال نیست.
سازمان انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اساساً هیچ‌گونه دوربین نظارتی برای ثبت و ضبط فعالیت‌ها و در راستای توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرکز غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن (نطنز) فعال نیست.
بلینکن گفت: «ما هنوز بر این باوریم که دیپلماسی به طور کلی بهترین راه اطمینان‌یابی پایدار، قابل راستی‌آزمایی و موثر از این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند. بنابراین، ما پذیرای دیپلماسی هستیم و (دیپلماسی) به وضوح، بهترین مسیر است.» همزمان با این تحولات، سی‌وپنج قانون گذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رهبران کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا)، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای (برجام) خواستند مکانیسم ماشه را ذیل برجام علیه ایران فعال کنند.
مرندی با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای باید به گونه‌ای تنظیم شود که مجال تقلب در آن وجود نداشته باشد، گفت: رافائل گروسی، مدیرکل فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «مستقل» نیست.
رافائل گروسی: توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در ماه مارس، گامی در مسیر صحیح بود و به نفع تمامی طرفین توافق هسته‌ای است که روند همکاری سازنده با ایران در پیش گرفته شود، اما احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، بسیار ضعیف است.
سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص موارد زیر به توافق رسیدند: تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت. در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد. ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.
در این بیانیه آمده است: «ما ایران را برای اجرای سریع و کامل اقدامات توافق شده با توجه به اهمیت ادامه و تشدید برنامه هسته‌ای‌اش پاسخگو خواهیم دانست. این اقدامات ایران را از تعهدات سال ۲۰۱۵ خود دورتر کرده است.»
گروسی مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی گفت: توافق خوبی که قرار است به آن برسیم به احیای برجام کمک خواهد کرد.
آژانس اتمی همچنین اعلام کرده است: حتی در صورت احیای توافق هسته‌ای، به دلیل عدم اجرای تدابیر مرتبط با شفاف‌سازی ذیل برجام توسط ایران، آژانس توانایی کنار هم قرار دادن درست اطلاعات در برخی حوزه‌ها ازجمله موجودی سانتریفیوژها را نخواهد داشت.
معاون سازمان انرژی اتمی درباره حل و فصل سوالات باقی‌مانده میان ایران و آژانس به عنوان یکی از گره‌های احیای برجام و نیز برداشتن موانع بر سر فعالیت عادی سازمان تصریح کرد: اگر غرب از خواسته‌های فرابرجامی خود کوتاه بیاید، توافق قابل دسترس است. این خواسته زیادی نیست که از طرف مقابل تضمینی بگیریم که بار دیگر خروج یک جانبه از برجام رخ ندهد.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص همکاری های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: توافق بر سر همکاری های خوب و نیرومند میان آژانس و ایران در حال انجام است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تأکید بر ضرورت بسته شدن پرونده اتهام زنی و طرح ادعا علیه برنامه هسته ای ایران، گفت که تهران به شرط لغو تحریم ها، به توافق هسته ای سال 2015 پایبند است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران حقیقتاً انتظار دارد که آژانس گزارش‌دهی، نظارت و راستی‌آزمایی خود را به صورت حرفه‌ای، بی‌طرفانه و مستقل‌تر انجام دهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس برجسته انرژی با تأکید بر اینکه این کار دولت درست است که خودش را بی نیاز از برجام نشان بدهد، گفت: من این را قبول دارم که دولت ایران باید مسائلش با آژانس بین المللی انرژی اتمی را تمام کند، به خصوص در بخش پادمان؛ و آنها بگویند ما اینها را به نتیجه رسیده ایم و تمام شده؛ بعد توافق انجام می شود. چون اگر شما توافق کنید، هفته بعد دوباره آقای گروسی می گوید شما یک مشکل دارید و من نمی توانم تأیید کنم. چرا این «نمی توانم تأیید کنم» را تا حالا برای کشورهای دیگر نگفته است؟
«معادله اتمی ایران اکنون به نقطه‌ای رسیده که حداقل در چهارچوب مذاکرات وین، امیدی به دستیابی به یک توافق نیست. مگر اینکه واسطه‌هایی که در قالب این معادله فعال هستند، بتوانند کمک کنند و تا حدی مواضع تهران و واشینگتن را به یکدیگر نزدیک کنند.»
سفیر چین در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با اشاره به اینکه پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران موسوم به پی‌ام‌دی در سال ۲۰۱۵ بسته شد تصریح کرد که مسائل باقی‌مانده مربوط به دو دهه پیش است «که نه فوریت دارند و نه خطر اشاعه.» کوان بر همین اساس تاکید کرد که این مسائل نباید بزرگنمایی و به مانع عمده‌ای برای حصول توافق وین تبدیل شود.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بی اشاره به ادامه انفعال طرف اروپائی در قبال تعهدات برجامی خود به ویژه پس از خروج آمریکا از این توافق، از گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره ایران ابراز نگرانی کرد.
توانایی محدودِ ایران جهت نیاز‌های گازی غرب در بحبوحه اوج گیری تحریم‌ها علیه روسیه و بحران گازی اروپا، عدم اراده جدی دولت بایدن جهت دستیابی به یک توافق با تهران و در نهایت، تلاش‌های گسترده دولت آمریکا جهت حراست از برخی از واژگان و ساختار‌های مبهم در متن توافق اتمی با ایران جهت استفاده از آن‌ها در آینده علیه کشورمان، سه گزاره مهم و اساسی هستند که طرفِ ایرانی در روند مذاکرات و تعاملات دیپلماتیک جاری با محوریت دستیابی به یک توافق اتمی با موضوع احیای برجام باید مد نظر قرار دهد.
در جریان نشست خبری رئیس جمهور کشورمان با اصحاب رسانه، لزوم بسته شدن پرونده ادعایی پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران به عنوان یکی از ارکان توافق مورد تاکید قرار گرفت.
ایالات متحده پاسخ خود را به نظرات ایران در مورد متن پیش‌نویس روز چهارشنبه ارسال کرد و اگر ایران با این شرایط موافقت کند می‌توان به سرعت به توافق دست یافت. از سوی دیگر، اگر مذاکره کنندگان ایرانی خواسته‌های جدیدی را مطرح کنند یا از عقب نشینی از خطوط قرمز آمریکا خودداری ورزند همه چیز ممکن است بدون هیچ گونه توافقی از بین برود.
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور تاکید کرد: اگر قرار باشد توافقی صورت گیرد ایران باید بتواند نفت خود را به هر کشوری که تشخیص می دهد بفروشد و تجارت ایران رسمیت یابد.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از قابلیت برداشت مبالغ یارانه مرحله ۱۳۶ مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۱ که در ماه گذشته و همزمان با مرحله ۱۳۵ به حساب یارانه بگیران واریز شده بود، خبر داد.
محمد اسلامی: فلسفه وجودی برجام این بود که به تمام سوالات واهی که به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می شد پاسخ داده شود. از این رو در برجام بدین گونه توافق شده بود که ایران ظرفیت خود را محدود کرده و نظارت بر روی فعالیت هسته‌ای خود را به صورت شدید بپذیرد تا این اتهامات واهی برطرف شوند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ